Stressed young female corporate employee having migraine at unproductive briefing. Business woman got headache from stressful meeting, coworkers not collaborating. Female executive sick from stress.
Stressed young female corporate employee having migraine at unproductive briefing. Business woman got headache from stressful meeting, coworkers not collaborating. Female executive sick from stress.

Støj på Kontoret – Hvordan Minimeres Støj og Etableres et Produktivt Arbejdsmiljø?

Støj på kontoret – hvordan du kan minimere støj og etablere et produktivt arbejdsmiljø.

Støj på Kontoret

Støj på kontoret kommer i forskellige former og kan være svært at reducere. Men hvad er støj og hvordan minimerer vi det?

Bare rolig, vi har din ryg!

I det følgende vil vi hjælpe dig med at bekæmpe støjen på dit kontor og sikre, at du opnår et sundt og produktivt arbejdsmiljø, mens du samtidig undgår unødvendige sammenstød med dine kollegaer.  

Vidste du dette om støj?

  • Ifølge en undersøgelse fra 2015 af Avanta Serviced Office Group, af de mest irriterende kontorlyde, blev samtaler vurderet som de mest irriterende, tæt fulgt af hoste, nyseri og snøften, telefonstemmer, telefonlyde og fløjten.
  • Hearing Health Foundation rapporterer, at høretab er det næstmest udbredte sundhedsproblem globalt.
  • En undersøgelse foretaget af Sound Agency fandt, at når et kontor implementerede teknologi til lyddæmpning eller anden form for lydisolering, var der en forbedring på 46% i medarbejdernes koncentration.
  • Arbejdstilsynet har en støjbelastning på ikke mere end 85 dB(A) eller peak værdier af impulser over 137 dB(C).a

Hvordan påvirker støj på kontoret produktivitet?

Ifølge A British Journal of Psychology study, 1998, er støj på kontoret ødelæggende for produktiviteten.

Det kan virke banalt, men vidste du, at medarbejdere, der er eksponeret for en omgivende samtale, kan være op til 66% mindre produktive?

Et rolig og uforstyrrende miljø er selvfølgelig at foretrække for at øge fokus, produktivitet og velvære på kontoret. Det kan resultere i glade medarbejdere dertil sunde kollegiale forhold, som dermed kan bidrage til at holde på medarbejdere.

”The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) og World Health Organization (WHO) anbefaler, at miljøstøj holdes under 70 dBA over 24 timer (75 dBA over 8 timer) for at forebygge støjbetinget hørenedsættelse."

Det kan være svært at vurdere, hvad 70 eller 75 db svarer til,  så hvordan ved vi egentlig, om lydniveauet – eller sagt på anden vis – om støjen på kontoret er for høj i forhold til anbefalingen? For at hjælpe dig med at forstå de forskellige decibel lyd, har vi lavet et billede, der viser, hvad de forskellige lyde svarer til – måske denne illustration vil hjælpe dig med at sætte støjen i relief:

picture showing different levels of decibel

Når alt dette er sagt, er det vigtigt at pointere, at mennesker reagerer forskelligt på lyde og støj. Nogen er mere sensitive end andre, hvilket gør dem letpåvirkelige og hurtigere irritable. 

Men også på et fysisk niveau kan både smerte og høreskader opstå på forskellige lydniveauer (decibel) og frekvenser. I de værst-tænkelige scenarioer er alt det kræver et meget højt lydniveau – formentlig højere end 130 db, hvorved det kronisk kan påvirke ens hørelse. 

Og dét, ville være utroligt ufedt – så hvad gør vi nu?

Hvordan reducerer man støj på kontoret?

Støj kan kontrolleres og reduceres, men det kan selvfølgelig aldrig reduceres til nul. På kontoret vil der typisk være fodtrin, døre der åbner og lukker, lyde fra tastaturklik og andet, der kan influere på dit fokus eller på anden vis forstyrre dig i din daglige arbejdsdag.

Uanset hvor ofte, vil du sandsynligvis aldrig vænne dig til en dør, der bliver smækket, men man kan arbejde med omgivelserne og forsøge at minimere støj, så det generer så lidt som muligt.

Så i det følgende præsenterer vi 7 trin, der kan hjælpe dig i din mission om at kontrollere og reducere støj på kontoret. Forhåbentlig vil dette gøre dig glad, motiveret og endnu mere produktiv – din chef vil elske dig for det!

Step 1: Definér dit kontor:

Før du investerer tid og penge i at ændre den fysiske struktur af dit kontor, lad os afgøre nogle ting, der vedrører dit kontor og din virksomhed. Her er nogle af de spørgsmål, du kan stille dig selv:

  • Er dit kontor/office space åbent eller lukket? (Vægge eller ingen vægge?)
  • Hvilken type vægge definerer dit kontor (træ, beton, gips)?
  • Mange forskellige kulturer er der at finde i virksomheden? (Kulturer er ofte lig med forskelligheder, hvilket også gælder for arbejde og støjkultur)
  • Hvor mange ansatte er der per kvadratmeter?
  • Hvilken type er din virksomhed og hvilken branche opererer virksomheden i?

Sammenlignet med åbne kontorer er lukkede kontorer mere stille.

Der er vægge, der kan afgrænse områder/afdelinger, flere rum med vægge, der fungerer som barrierer og hjælper med at absorbere støj. I åbne kontorer bevæger lyden sig dog frit rundt.

Forestil dig, at du arbejder på et opkaldscenter med 100 kolleger i en 200 kvadratmeter stor kontorplads, hvor kolleger besvarer opkald hvert 2. sekund. Lyden påvirker nu ikke kun dig og medarbejderne, men også personerne i den anden ende af linjen – kunderne – der kan blive forstyrret af omgivende støj.

Dette hæmmer den sunde samtale og kundernes oplevelse.

Step 2: Tilføj interiør til dit kontor

Som nævnt fungerer de fleste genstande som en barriere, der absorberer eller reflekterer lydbølger, men nogle materialer absorberer bedre end andre. Hvis dine kontorvægge er tomme, kan du tilføje materialer som plakater eller malerier, som vil hjælpe med at absorbere lyd i stedet for at reflektere det.

Lad ikke dit gulv være nøgent! Tilføj tæpper og tætte gulvtæpper.
Sammenlignet med andre gulvbelægningsmaterialer kan tæpper absorbere 10 gange mere støj. Tilføj gerne tykke, lange gardiner til vinduer og glas-mødelokaler eller tilføj endda persienner. Dette vil hjælpe med mere end bare lyd 😊

Slutteligt, husk at tilføje planter og møbler efter eget valg – jo flere, jo bedre.

Ikke tilfreds med ovenstående tips? Læs videre, vi har mere til dig!

Hvad er PhoneAlone?

PhoneAlone er en dansk familieejet virksomhed, der med frontløberne Kim Siefert og Joakim Siefert, er gået forrest for at skabe rum for medarbejderes trivsel og performance på deres danske kontorer. Resultatet af denne passion er fleksible, private rum, hvor medarbejdere kan fordybe sig, få rum til kreativitet samt uforstyrrede, fortrolige samtaler. Det skaber glade medarbejdere, der performer bedre, hvilket i sidste ende gavner hele virksomheden – medarbejdere som ejere.
PhoneAlone har 3 forskellige bokse, der alle kan customies og styles til den givne virksomhed. Og til de virksomheder, der virkelig ser fordelen i hygiejne og rengøring, kan der tilvælges automatisk desinficering vha. en højteknologisk UV-løsning, som eliminerer alle bakterier og vira. Nysgerrig på PhoneAlone?
Besøg PhoneAlone her og bliv klogere på deres løsninger.

Step 3: Tilføj lydisolerende materialer

Det er meget populært at tilføje mere tæthed til væggene og loftet med lydisolerende materialer såsom lydisolerende plader. Det kan være en gipsvæg med tilføjet massivt belastet vinyl, eller det kan være tæt lydblokerende skum. 

Især lydisolerende plader går ofte godt sammen med det meste interiør og bør derfor ikke skade dit overordnede indretningsdesign – og du undgår at komme i problemer med kolleger, der går op i kontordesign!

Men husk, at jo større kontoret er, desto flere områder skal dækkes og lydisoleres. Så du vil naturligvis have brug for materialer i større mængder og mennesker til at sætte det op. Men her er den gode nyhed; hvis du ikke har ressourcerne eller viljen til at gøre det selv, kan vores Handy-afdeling hjælpe dig.

Step 4: Kommunikationsværktøjer

Introducér specifikke kommunikationsværktøjer til intern kommunikation i virksomheden. Microsoft Teams, WhatsApp, Outlook og Slack anvendes ofte til disse formål. 

Prøv en af ovenstående eller find en af de mange andre alternativer på markedet. Disse værktøjer kan ikke kun forbedre dine interne kommunikationsprocesser, men også hjælpe med at reducere snakken og sludren på kontoret. 

I sidste ende kan du stadig vælge at snakke over kaffen – men kun når du har lyst 🙂 Dette fører os til vores næste skridt…

Step 5. Reducer kontorsnakken

Det er ikke altid nemt at arbejde i en virksomhed med forskellige kulturelle værdier. De fleste internationale virksomheder deler denne udfordring. Vi anbefaler at lave grundlæggende kontorregler, der inkluderer respekt for alles privatliv. 

Selvom der er etablerede regler, kan det stadig være svært at håndhæve dem og holde støjen nede. Det er her nudging kommer ind i billedet. Nudge dine kolleger med plakater!

The image portrays a girl shushing somebody

Du kan også tilføje skillevægge mellem hvert skrivebord for at mindske snakken med din nabo. I bund og grund kan du tilstræbe at gøre det svært eller mindre bekvemt for folk at tale med personen ved siden af.

Step 6: Planlæg specifikke arbejdsdage hjemmefra

Under Covid-19 begyndte virksomheder at tillade medarbejdere at arbejde hjemmefra. Mange virksomheder tillader det stadig, hvilket hjælper med at undgå overfyldte kontorområder, der kan bidrage til at skabe rolige arbejdsomgivelser.

Men hvad hvis du gjorde det til en regelmæssig ting? Overvej at indføre arbejdsdage hjemmefra for visse dele af din virksomhed på bestemte dage. For eksempel arbejder 20 personer hjemmefra mandage i en virksomhed med 100 ansatte, og næste dag gør 20 forskellige mennesker det samme. Som en bonus kan du måske få mere effektive og glade medarbejdere.

Step 7: Byg et nyt kontor fra bunden…

Du har prøvet alle ovenstående trin, og støjen dræber stadig din produktivitet? Det er tid til at tage de store våben frem: Design og byg en ny kontorplads. En måde er at opsætte nye lydisolerede vægge med ingeniørmæssige designs. 

I den forbindelse bør du overveje den tid, der skal bruges, og kvaliteten af materialerne. Gips kombineret med rockwool indeni er forholdsvis billigt og hurtigt at sætte op. Det hjælper med at absorbere lyden bedre end beton eller hårdere materialer, men kan også nemt og hurtigt tages ned igen, f.eks. i tilfælde af flytning til et nyt kontor. 

At bygge små rum til møder, generelle diskussioner, telefonopkald og personlige rum er en god måde at aflede samtaler til specifikke rum, reducere snak og støj i de åbne kontorområder.

Vigtigst af alt, som nævnt tidligere, vil disse nybyggede rum/vægge fungere som lydbarrierer og søge at indeholde lyde, men også absorbere noget af det. 

Christo cutting board to put on the wall for sounfproof

Sidst men ikke mindst

Skift kontor. No joke!

Som nævnt, når man definerer kontoret, er antallet af medarbejdere pr. kvadratmeter essentielt. Overvej, om du er vokset ud af din nuværende kontorplads. Du kan udføre alle ovenstående trin, men på et tidspunkt vil der være for mange mennesker i for lidt plads.

God fornøjelse med at bekæmpe støjen på din arbejdsplads!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Synes du om ovenstående artikel? Modtag lignende indhold direkte på din e-mail.

mac monitor

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Synes du om ovenstående artikel? Modtag lignende indhold direkte på din e-mail.